Blog

Jak przygotować e-sklep na jesienno-zimowy sezon zakupowy?

15.09.2023, 14:52

Koniec kalendarzowego lata to okres, w którym branża e-commerce zaczyna przygotowania do tzw. wysokiego sezonu, obejmującego m.in. Black Friday, Cyber Monday i Święta Bożego Narodzenia. Usprawnienie procesów magazynowych, optymalizacja e-sklepu, tworzenie contentu, a także wybór lub zmiana dostawcy usług logistycznych to tylko kilka elementów, którymi należy zająć się już teraz, by w pełni wykorzystać nadchodzący jesienno-zimowy sezon zakupowy.

Prognozy finansowe dla sezonu zakupowego

Oczekuje się, że w tym okresie klienci, w skali globalnej, wydadzą w internecie 1,19 biliona dolarów. Tak wynika z prognoz firmy Salesforce. Oznaczać to będzie wzrost rok do roku o 4%. Aż ćwierć tej kwoty ma zostać wygenerowana w tzw. Cyber Week. Czyli tygodniu następującym po Black Friday, który w tym roku wypada 24 listopada. Ponadto, jak podaje Polska Rada Centrów Handlowych, w grudniu obroty w handlu są zazwyczaj ok. 54% wyższe. Oczywiście w zestawieniu średniej w pozostałych miesiącach.

Jesienno-zimowy sezon zakupowy to okres wzmożonego popytu. Wymaga odpowiedniego planowania i nie można z nim zwlekać na ostatnią chwilę. Potwierdza to „E–commerce Trend Report 2021: Holiday Season”, zgodnie z którym w większości krajów europejskich sierpień i wrzesień to miesiące, w których właściciele sklepów on-line zaczynają bezpośrednie przygotowania do jesienno-zimowego sezonu wyprzedaży. Jedną z kluczowych kwestii jest znalezienie rzetelnego i sprawdzonego partnera logistycznego, który dowiezie zakupiony towar na czas, po jak najlepszej cenie i pozwoli klientowi na bieżąco śledzić przesyłkę.

Jak przygotować się na jesienno-zimowy sezon zakupowy: rady eksperta

– Ostatnie dwa miesiące roku to zdecydowanie najbardziej aktywny okres dla e-commerce. Często logistyka sklepów internetowych nie jest przystosowana do kilkukrotnego wzrostu liczby zamówień. Należy zatem usprawnić procesy magazynowe oraz transportowe. W wyniku klienci będą mieli pewność, że zamówiony przez nich produkt dotrze na czas, nienaruszony i we wskazane miejsce. To szczególnie istotne dla tych firm, które prowadzą sprzedaż zagraniczną. Chcesz skrócić termin dostawy, ograniczyć koszty i usprawnić zwroty? Warto zatem już teraz rozejrzeć się za partnerem, który pozwoli te elementy ulepszyć oraz zapewni usługi kurierskie do wielu krajów, najlepiej w ramach jednego API. Dzięki temu zaoszczędzimy sporo czasu. A ten akurat w wysokim sezonie powinien być poświęcony na zarządzanie stanem magazynowym i sprawną obsługę zleceń – mówi Adam Zając, Head of Business Development z firmy Packeta Poland. 

Wykorzystanie doświadczenia

Z uwagi na zwiększony popyt trzeba nie tylko usprawnić logistykę, ale również sam sklep on-line, by był gotowy do większej niż zazwyczaj liczby odwiedzin. Istotne jest również zoptymalizowanie strony, aby ładowała się szybciej. Musimy się upewnić, że nasz serwer wytrzyma przedświąteczne obciążenie i będzie w stanie przyjąć wszystkie zamówienia. Skorzystajmy z zeszłorocznych statystyk, by oszacować, ilu odwiedzających możemy się spodziewać. Jeśli jest taka potrzeba, wykupmy bardziej zaawansowany pakiet hostingowy. Przetestujmy bramkę płatności, funkcjonalność wersji mobilnej e-sklepu oraz aktualność zainstalowanych wtyczek. Cała transakcja będzie przebiegła płynnie. W wyniku czego wzrośnie zadowolenie klienta i być może zaowocuje kolejnymi zamówieniami.

Przygotuj się na niespodziewane

Duże zainteresowanie ofertą to „problem”, który chciałby mieć każdy z właścicieli e-sklepu. Wyższa sprzedaż wiąże się jednak z większą liczbą zwrotów.

– Niestety nie każdy prezent jest trafiony. Warto więc opracować klarowną politykę i logistykę zwrotów. Procedura powinna być jak najbardziej przyjazna klientowu i jednocześnie rentowna dla e-sklepu. Przygotujmy się też na potencjalne sytuacje kryzysowe. Warto opracować kilka pesymistycznych scenariuszy i kroki, które w tych przypadkach należy podjąć. Na przykład awaria serwera, negatywne komentarze internautów, czy też wysłany niewłaściwy produkt – mówi Adam Zając.

Stale komunikujmy się z naszymi klientami, dając im możliwość rozmowy różnymi kanałami. Czy to poprzez chat, telefon, czy też e-mail, zbudujmy strategię komunikacji. Powinna uwzględniać transparentne informowanie o ewentualnych brakach w magazynie, nowościach, czasie przesyłki oraz kiedy zamówić aby przesyłka dotarła przed Świętami. Działania te pozwolą zbudować zaufanie oraz wiarygodność naszego e-biznesu.

jesienno-zimowy sezon zakupowy

Liczby, liczby, liczby

Zastanówmy się już teraz jak przekonać do siebie klienta? Jak zbudować z nim dłuższą relację, która przełoży się na kolejne zamówienia w przyszłości? Zaopatrzmy się w odpowiednią liczbę opakowań. Także tych z motywami świątecznymi, by nie trzeba było w gorącym przedświątecznym okresie domawiać nowych. Pomyślmy jakie zastosować promocje, gratisy do paczki lub zachęty do zakupu. Może warto wprowadzić świąteczne kody promocyjne, kalendarz adwentowy, konkursy lub nawet wydłużony czas na zwrot. Nie zapomnijmy też o wprowadzeniu do oferty kart podarunkowych.

– Szukając sposobów na pozyskanie nowego klienta, warto też rozważyć otwarcie się na zagraniczne rynki. Trzeba pamiętać, że ekspansja musi być poprzedzona dokładną analizą i przygotowaniami, by ekspansja była udana. Jeśli te etapy mamy już za sobą, to teraz, w okresie niższego popytu, jest właściwy moment, by ruszyć ze sprzedażą cross-border. Przetestuj wszystkie funkcjonalności sklepu w innej wersji językowej oraz procesy logistyczne. Nie rekomendujemy rozpoczęcia międzynarodowej działalności w wysokim sezonie. Łatwiej wtedy o błędy i niedociągnięcia, które mogą się przełożyć na utratę wiarygodności wśród klientów i negatywne komentarze w internecie. Pierwsze wrażenie możemy zrobić tylko raz – wyjaśnia Zając.

Święta inne niż wszystkie dla e-commerce

Tegoroczny jesienno-zimowy sezon zakupowy będzie nieco inny dla branży e-commerce w UE niż w poprzednich latach. W wyniku wprowadzonej na początku 2023 roku dyrektywie Omnibus. Obliguje ona sprzedawców do informowania o najniższej cenie w okresie 30 dni przed obniżką. Ma to na celu ukrócenie praktyk nieuczciwych sprzedawców, którzy najpierw ceny podnosili, by potem sztucznie je zaniżać pod pretekstem promocji.

– Dyrektywa Omnibus wprowadza na pewno pozytywne zmiany do polskiego i europejskiego e-commerce. Jest to co prawda dodatkowy obowiązek dla sklepów on-line, którego w okresie świątecznym trzeba będzie szczególnie przypilnować, ale dzięki niemu klient będzie dysponował pełną informacją dotyczącą cen i może chętniej dokonać zakupu – podsumowuje Adam Zając z Packety.


Udostępnij:

Kategorie